THIS IS THE ORIGINAL TEXT
7. Alleen, wees sterk en heb zeer goede moed, dat ge waarneemt te doen naar de ganse wet, die Mozes, Mijn knecht, u geboden heeft; wijk daar niet van af, noch ter rechter- noch ter linkerhand, opdat ge in alle dingen verstandig (of: gezegend) handelt.
8. Dat het boek van deze wet niet van uw mond wijke, maar overdenk het dag en nacht, opdat ge waarneemt en doet naar alles wat erin geschreven [214] staat.
Want dan zult ge uw wegen voorspoedig maken, en dan zult ge verstandig handelen.
9. Heb Ik het u niet bevolen om sterk te zijn en goede moed te hebben? En niet te verschrikken en u niet te ontzetten? Want IK de HEERE, uw God, ben met u, overal waar ge heengaat.
5. Niemand zal bestaan. Omdat er moeilijkheden dreigden met vele, oorlogszuchtige vijanden, was het nodig dat Jozua met bijzonder veel vertrouwen toegerust werd. Anders zou
THIS IS THE OUTCOME (That deletes sentences)
<vers number="8">
<title number="8"> Dat het boek van deze wet niet van uw mond wijke, maar overdenk het dag en nacht, opdat ge waarneemt en doet naar alles wat erin geschreven [214] staat.
</title>
<content number="1">8. Dat het boek van deze wet niet wijke... Ook wordt hem de voortdurende overdenking van de wet geboden; want als die slechts voor korte tijd onderbroken wordt, sluipen er gemakkelijk een aantal dwalingen binnen, en het geheugen raakt als het ware verroest, zodat velen, als ze van de voortdurende bestudering van de wet af zijn, als het ware als onervaren leken aan de slag gaan. God beveelt Zijn knecht dan ook dagelijks vorderingen te maken, zodat hij zijn leven lang niet op zal houden zich met de wet bezig te houden.
Daaruit valt op te maken dat zij die een hekel hebben aan deze bezigheid, door een onduldbare hoogmoed verblind zijn.
Maar waarom verbiedt Hij hem de wet niet van zijn mond te laten wijken, in plaats van zijn ogen? Sommigen vatten mond hier op als een pars pro toto2 2) Deel voor het geheel (Vert.). voor gelaat, maar dat is onzin. Ik [217]
AND THE TEXT IS PLACED ON ANOTHER PLACE [PAGENUMBER 222]
aanmoedigen. [222]
</content>
</vers>
<content number="1">17. Zoals wij in alles naar Mozes gehoord hebben, alzo zullen we naar u horen; alleen, dat de HEERE, uw God, met u zij, zoals Hij met Mozes geweest is! 18. Alle man die uw mond weerspannig zal zijn en die geen genoegen zal nemen met uw woorden, in [219] alles wat ge hem gebieden zult, die zal gedood worden; alleen, wees sterk en heb goede moed.
</vers>
2e HOOFDSTUK.
<content number="1">1. [AND IT ALSO SAYS "1">1 SHOULD BE "2">1
|